18 kwietnia 2012
Proces likwidacji szkody komunikacyjnej jest ukształtowany w zależności od przyjętej struktury organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń. Różnorodność procesów likwidacyjnych wynika z wielu możliwości wyboru najbardziej kompleksowego i sprawnego sposobu likwidacji. Powstają specjalistyczne jednostki, wyposażone w systemy informatyczne, zatrudniane są firmy zewnętrzne, które przejmują likwidację niektórych szkód, etc..
Niemniej jednak, mimo przyjętego w danej firmie modelu rozwiązań możemy wyróżnić podstawowe etapy procesu charakterystyczne dla wszystkich: zdarzenie, zgłoszenie szkody, proces likwidacji, decyzja merytoryczna. Jak to wygląda w PROAMA?
Pan Adam jechał o godzinie 7:45 swoją Astrą z synem do szkoły. Było już późno, lekcje miały zacząć się o 8:00, więc bardzo się spieszył. Nie zauważył, że przed przejściem dla pieszych zatrzymuje się Mercedes Vito i nie zdążył zahamować. W konsekwencji uderzył w tył tego samochodu. By uniknąć mandatu i punktów karnych zaproponował właścicielowi Mercedesa – Panu Janowi – spisanie oświadczenia i wskazania swojej winy. Pan Jan wyraził na to zgodę, a że Pan Adam był w posiadaniu gotowego druku – dostępnego na stronie www.proama.pl – bardzo to ułatwiło i przyspieszyło całą procedurę. Po jego wypełnieniu i złożeniu podpisów, Pan Jan zabrał go ze sobą i powiedział, że jeszcze dzisiaj dokona telefonicznego zgłoszenia szkody z obowiązkowego ubezpieczenia Astry. Dzięki temu, że Pan Adam otrzymał bardzo korzystną ofertę Autocasco z PROAMA i zdecydował się na zakup tego dobrowolnego ubezpieczenia, teraz może z niego skorzystać i otrzymać odszkodowanie za rozbity samochód.
Wybierając numer telefonu 815 815 815 skontaktował się z działem notyfikacji PROAMA. Po kilku minutach rozmowy otrzymał numer zgłoszonej właśnie szkody. Został poinformowany o tym, iż przyjedzie do niego rzeczoznawca, by oszacować rozmiar szkody oraz by przekazać mu dokumenty do wypełnienia. Kiedy ekspert, pan Jerzy, wykonywał oględziny, Pan Adam uzupełniał druk zgłoszenia szkody, który właśnie otrzymał od rzeczoznawcy. Przy okazji robienia zdjęć uszkodzeń, rzeczoznawca wykonał także fotografie dokumentów Pana Adama, by już nie było konieczności ich dodatkowego dostarczania. Pan Jerzy odpowiadał również na pytania klienta dotyczące zastosowania listwy przymiaru bądź w jakim celu używa się mikrometru i przede wszystkim poinformował jak dalej będzie wyglądało postępowanie likwidacyjne.
Po dostarczeniu do zakładu ubezpieczeń dokumentacji z oględzin, dział techniczny PROAMA przystępuje do wykonania kosztorysu, który później jest przesyłany do Klienta. Pan Adam na druku zgłoszenia szkody podał swój adres e-mail, zatem otrzymał kosztorys szybką drogą elektroniczną. Likwidator merytoryczny, mając pełną dokumentację szkodową sprawdza, czy nie brakuje jakiś wymaganych dokumentów. Poszkodowany zapomniał wpisać swojego numeru konta do wypłaty odszkodowania. Likwidator dzwoni więc do Pana Adama, prosi o podanie kilku danych, celem weryfikacji tożsamości, a następnie zapisuje podyktowany numeru rachunku. Przy okazji kontaktu Pan Adam postanowił również zapytać kiedy może spodziewać się pieniędzy. Jako że dokumentacja szkody Pana Adama była kompletna, likwidator informuje go, że w dniu dzisiejszym nastąpi wypłata należności.
Po przygotowaniu i zatwierdzeniu operacji wypłaty przygotowywana jest decyzja płatnicza, która również dla wygody Pana Adama przesyłana jest na jego skrzynkę e-mail. Dzięki współpracy obu stron, Pana Adama i zakładu ubezpieczeń, udało się w krótkim czasie przeprowadzić całe postępowanie likwidacyjne.