Części oryginalne
dostępne w pakiecie: CASCO ASO
dla aut w wieku: do 4 lat
przy likwidacji szkód: bezgotówkowo lub na kosztorys
O jak oryginał
Część zamienna wyprodukowana ściśle zgodnie z wymogami i standardami producenta pojazdu, oznaczona logo oraz numerem katalogowym producenta pojazdu. W przypadku, gdy wytwórcą części jest firma inna niż producent pojazdu, część oznaczona jest również logo producenta części.
Część O jest przeważnie dostępna wyłącznie w oficjalnej sieci sprzedaży producenta pojazdu.
Inne oznaczenia: OE/OEM (Original Equipment/Original Equipment Manufacturer).
Przykład: reflektor VALEO w samochodzie CITROEN, z logo CITROEN i z logo VALEO.
Czy wiesz, że? Szacuje się, że samochód w 80% składa się z części pochodzących od producentów zewnętrznych, którzy dostarczają części na pierwszy montaż, a tylko w 20% z części wyprodukowanych przez producenta samochodu.
dostępne w pakiecie: CASCO Komfortowy
dla aut w wieku: do 8 lat
przy likwidacji szkód: bezgotówkowo
lub przy likwidacji szkód: na kosztorys z uwzględnieniem amortyzacji
Q jak "quality"
Część zamienna wyprodukowana ściśle z wymogami i standardami producenta pojazdu, jednak nie oznaczona jego logo czy numerem katalogowym. Posiada logo i numer katalogowy producenta części.
Część Q jest dostępna również poza oficjalną siecią sprzedaży producenta pojazdu.
Inne oznaczenia: OES (Original Equipment Supplier).
Przykład: reflektor VALEO w samochodzie CITROEN, jednak bez logo CITROEN tylko z logo VALEO.
Czy wiesz, że? Naprawa pojazdu w warsztacie współpracującym z Proama, pozwala zaoferować niższą cenę ubezpieczenia pakietu Casco Warsztat Proama przy zachowaniu jednakowo wysokiej jakości naprawy, co potwierdza udzielenie 3–letniej gwarancji.
Części nieoryginalne
dostępne w pakiecie: CASCO Optymalny
dla aut w wieku: nawet do 11 lat
przy likwidacji szkód: na kosztorys z uwzględnieniem amortyzacji
P jak porównywalne
Część, której producent zaświadcza, że jest ona porównywalnej lub identycznej jakości co część oryginalna. Często posiada dodatkowy certyfikat jakości, wystawiany przez niezależny instytut badawczy.
- PC - część o jakości porównywalnej z oryginałem, która została dodatkowo potwierdzona certyfikatem europejskiego stowarzyszenia Centro Zaragoza,
- PT - część o jakości porównywalnej z oryginałem, która została dodatkowo potwierdzona certyfikatem europejskiego stowarzyszenia Thatchan.
- PJ - część szczególnie polecana przez dystrybutora z racji na korzystną relację jakości do ceny,
Nigdy nie stosowane w rozliczeniach szkód Proama
Z jak "zamiennik"
Część bez logo producenta pojazdu o niepotwierdzonej jakości, inna niż P.
- ZJ - zamiennik, który dystrybutor poleca, jako szczególnie dobry w grupie części Z.
Czy wiesz, że? W rozliczeniach szkód Proama nigdy nie stosuje części Z.
Części oryginalne O i Q nie różnią się jakością, a różnią się oznakowaniem i przede wszystkim ceną. Części nieoryginalne P, nie są stosowane przy pierwszym montażu, nie posiadają również autoryzacji producenta pojazdu. Gwarantują jednak jakość porównywalną do części oryginalnych O i Q.
przykładowa część O
cena: 1957 zł
O - oryginał
-
oznakowanie na części:
- logo producenta pojazdu,
- numer katalogowy producenta pojazdu,
- logo producenta części
-
oznakowanie na opakowaniu:
- logo producenta pojazdu,
- numer katalogowy producenta pojazdu
- dystrybucja - wyłącznie poprzez oficjalnego importera marki oraz jego sieć ASO
przykładowa część Q
cena: 1108 zł
Q - quality
-
oznakowanie na części:
- logo producenta części
- numer katalogowy producenta części
- logo producenta części
-
oznakowanie na opakowaniu:
- logo producenta części,
- numer katalogowy producenta części
- dystrybucja - poprzez sieć producenta części lub sieć uniwersalnych hurtowni motoryzacyjnych
-
przykładowi renomowani producenci części O i Q, czyli firmy wyspecjalizowane w produkcji części do pierwszego montażu do wielu marek pojazdów:
- Oświetlenie – VALEO, BOSCH, HELLA, MAGNETI-MARELLI
- Szyby – SAINT GOBAIN, PILKINGTON
- Układy chłodzenia – BEHR, NISSENS
- Zawieszenia – SACHS, LOEMFOERDER, FEBI-BILSTEIN
przykładowa część P
cena: 921 zł
P - porównywalne
-
oznakowanie na części:
- logo producenta części,
- numer katalogowy producenta części,
- brak logo producenta pojazdu
-
oznakowanie na opakowaniu:
- logo producenta części,
- numer katalogowy producenta części
- dystrybucja - poprzez sieć producenta części lub sieć uniwersalnych hurtowni motoryzacyjnych
Części P i Q są odpowiednio oznakowane w kosztorysach ubezpieczycieli. Trudniej je odróżnić przy samodzielnym zakupie, gdyż zasady ich oznakowania są takie same. Odróżnienie części Q od P wymaga sprawdzenia na stronach www producenta pojazdu lub producenta części czy innych stronach internetowych dotyczących tej tematyki, czy dany producent dostarczał potrzebną część na pierwszy montaż danej marki pojazdu.
Najczęściej zadawane pytania
-
Czy we wszystkich wariantach Autocasco Mini otrzymam części oryginalne przy naprawie auta?
Części oryginalne są dostępne wyłącznie w pakietach Autocasco Mini ASO.
-
Gdzie znajdę oznaczenie jakości części w wycenie?
Oznaczenie rodzaju części znajduje się w kolumnie 2 zestawienia cześci wykorzystanych w rozliczeniu kosztorysowym. W zestawieniu podajemy też numer katalogowy części, aby klient mógł łatwiej sprawdzić jej dostępność i cenę w warsztatach i sklepach.
-
Na podstawie czego podawane są ceny części?
Ceny części podawane są na podstawie eksperckich systemów wyceny części Audatex lub Eurotax.
-
Mam Autocasco Mini Warsztat, a w wycenie, którą otrzymałem od Proama zostały uwzględnione potrącenia?
Autocasco Mini Warsztat daje możliwość naprawy samochodu na nowych częściach, których producent zaświadcza, że są zgodne z częściami oryginalnymi przy wyborze likwidacji szkody bezgotówkowo i na fakturę. Jeżeli jednak klient wybierze opcję na wycenę i naprawę auta w innym, niż wskazany przez Proama warsztacie bez obowiązku przedstawiania rachunków Proama, wówczas w wycenie zostaną zastosowane potrącenia korygujące cenę części oryginalnej do ceny części, której producent zaświadcza, że jakościowo jest zgodna z częściami oryginalnymi.
-
Otrzymałem wycenę i kwotę odszkodowania na konto. Jednak koszty przedstawione przez warsztat są wyższe. Co mam zrobić?
Wypłata kwoty bezspornej nie zamyka procesu likwidacji szkody. Jeżeli koszty poniesione przez klienta są wyższe, należy przedstawić faktury Proama i wówczas kwota wypłaconego odszkodowania może zostać zweryfikowana, zgodnie z zapisami OWUK dla danego wariantu. Zawsze rekomendujemy klientom, by w takiej sytuacji, po otrzymaniu kosztorysu z warsztatu, uzgadniali go z Proama.
-
Mam Autocasco Mini Warsztat, zgłaszając szkodę podałem nr konta i wybrałem opcję na wycenę. Okazało się jednak, że kosztorys warsztatu opiewa na wyższą kwotę, czy mogę zmienić swoją dyspozycje i rozliczyć szkodę na fakturę bezgotówkowo?
W Autocasco Mini Warsztat opcja na wycenę uwzględnia współczynnik korygujący. W sytuacji, gdy kosztorys warsztatu opiewa na wyższą kwotę i jest zgodny z OWUK, czyli uwzględnia części Q, istnieje możliwość zmiany sposobu rozliczenia szkody na wariant na fakturę.
-
Jakie przepisy prawne dotyczą części zamiennych?
Obecnie w Polsce nie ma obowiązujących przepisów krajowych, ale obowiązuje ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 461/2010 z dnia 27 maja 2010 r. w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych w sektorze pojazdów silnikowych.